خوراکیهایی که برای مغز مضر هستند

به گزارش سیلور 7، بعضی از غذاها می توانند بر روی قدرت مغز تاثیر منفی داشته باشند و منجر به بیماری هایی همانند آلزایمر شوند. در این مقاله قصد داریم غذاهایی که باید از خوردن آن اجتناب گردد را بیان نماییم.

خوراکیهایی که برای مغز مضر هستند
غذایی که استفاده می کنید، می تواند تأثیری منفی بر مغز، حافظه، عملکرد شناختی و سلامت عاطفی شما داشته باشد. اگر می خواهید مغز سالمی داشته باشید و از شر آلزایمر و زوال مغزی در امان بمانید، ضروری است که به رژیم غذایی خود توجه بیشتری داشته باشید. بعضی مواد غذایی خاص هستند که باید از آنها اجتناب کنید.

آب میوهشکر انعطاف پذیری شناختی را کاهش می دهد و حافظه ی کوتاه مدت و بلندمدت را ضعیف می نماید. این بار که به جای نوشابه، آب پرتقال را انتخاب کردید، چندان هم مطمئن نباشید که انتخاب سالمی داشته اید. آب میوه به اندازه نوشابه شکر دارد و این اندازه از شکر عملکرد مغزی شما را به خطر می اندازد. پژوهشی که در سال 2015 در ژورنال نوروساینس منتشر شد، نشان داد که موش هایی که رژیم غذایی پرشکر و پرچربی داشته اند، زوال عملکرد شناختی بسیار شایعی داشته اند. حافظه کوتاه مدت و بلندمدت آنها آسیب دیده بود و انعطاف پذیری شناختی آنها که مسئول حل مسئله در مواجهه با اطلاعات نو است، کاهش یافته بود. گروهی که شکر بیشتری دریافت نموده بودند، زوال عملکرد مغزی بیشتری به خصوص در انعطاف پذیری شناختی داشتند. برای کشف علت این پدیده، پژوهشگران باکتری های روده ای موش ها را پیش و پس از رژیم های غذایی آنها آزمایش کردند. تغییرات بسیار قابل توجه بودند. در محیطی با قند بالا، یکی از باکتری ها به نام Clostridiale افزایش و دیگری با نام Bacteroidale کاهش یافته بود. کتی مگنسون (Kathy Magnusson)، در مقاله ای در وب سایت دانشگاه اورگان می نویسد: این پژوهش نشان می دهد که چربی و شکر، سیستم باکتری های سالم شما را تغییر می دهند و به همین علت برای شما خوب نیستند. فقط غذا نیست که روی مغز شما تأثیر می گذارد، بلکه تعامل بین غذا و تغییرات میکروبی هم بر آن تأثیرگذار است.

پنیرغذاهایی با چربی اشباع بالا، به حافظه شما صدمه می زنند و باعث التهاب مغزی می شوند. براساس گزارش دانشکده سلامت عمومی دانشگاه هاروارد، پنیر و پیتزا بزرگ ترین منابع چربی اشباع شده در رژیم غذایی آمریکایی هستند. براساس یافته های پژوهشی که سال 2011 در ژورنال Clinical Investigation منتشر شد، رژیم های غذایی سرشار از چربی نه تنها با ضعف حافظه در ارتباط هستند، بلکه به هیپوتالاموس که تنظیم وزن بدن را برعهده دارد، صدمه می زنند. در این پژوهش ابتدا تعیین شد که موش هایی که 60 درصدِ کالری دریافتی روزانه آنها از چربی بوده است، به سبب التهاب روزافزون، هیپوتالاموس آسیب دیده ای دارند. سپس تصاویر مغزی افراد دارای اضافه وزن آنالیز شد. مغز این انسان ها دقیقا در همان نواحی صدمه دیده بود. به عبارت دیگر، رژیم غذایی پرچرب قابلیت مغز شما را در تنظیم اشتها و اندازه غذایی که می خورید، از بین می برد و احتمال ابتلای شما به چاقی و افزایش وزن را افزایش می دهد.

رژیم های غذایی پرچرب، باعث التهاب در نواحی دیگری به غیراز مغز نیز می شوند. شریان های شما ملتهب می گردد و احتمال ابتلا به سکته افزایش پیدا می نماید. به التهاب سیستم گردش خون فکر کنید. همان رگ هایی که از قلب شما می گذرند، به مغز شما می رسند. اگر فرض کنیم که شما رژیم غذایی پرچربی دارید، ممکن است حمله قلبی داشته باشید و درعین حال، به انسداد شریان های مغزی هم مبتلا شوید.1

شیرین نماینده های مصنوعیبه گفته یک متخصص مغز و اعصاب، همه در خصوص کربوهیدرات و شکر صحبت می نمایند، اما باید به شیرین نماینده های مصنوعی هم توجه داشت. تحقیقات نشان می دهد مصرف شیرین نماینده های مصنوعی باعث می گردد باکتری های دستگاه هاضمه دچار تغییراتی شوند که جهت پیشرفت دیابت نوع 2 را هموار می نماید و اگر به دیابت مبتلا شوید، احتمال مبتلا شدن به آلزایمر 4 برابر افزایش می یابد. دیابت باعث می گردد بدن نسبت به انسولین حساس گردد، پس قند خون بالا می رود و این احتمال تحلیل رفتن مغز را افزایش می دهد. جالب است بدانید افرادی که شیرین نماینده های مصنوعی مصرف می نمایند، بیشتر از کسانی که شکر طبیعی مصرف می نمایند در معرض خطر دیابت هستند.

غذاهای فرآوری شدهغذاهای فرآوری شده حاوی چربی غیر اشباع هستند که برای مغز و قلب مضر است و سرشار از قند و مواد غذایی مصنوعی نیز هستند. این غذاها هم چنین منجر به چاقی و ایجاد التهاب می شوند که برای مغز مضرند.

ماهی هایی که جیوه دارندحذف کردن یک ماده غذایی از رژیم غذایی کار درستی نیست و تقریبا همه چیز باید به صورت متعادل مصرف گردد، اما یکی از استثناها جیوه است که بیشتر از همه در ماهی وجود دارد، مخصوصا ماهی های بزرگ که زیاد عمر می نمایند و اندازه بیشتری از این ماده سمی در بدن خود دارند. جیوه روی قدرت فکر کردن افراد موثر است، اما بیش از همه روی مخچه، جایی که تعادل، هماهنگی و بینایی را کنترل می نماید تاثیر می گذارد. مصرف ماهی و مخصوصا ماهی تن، باید کنترل شده باشد. 2

مافیناگر چه چربی های ترانس در بسیاری از محصولات صنعتی وجود دارد اما مقادیر زیادی به شکل روغن نسبتا هیدروژنه وجود دارد و هنوز می تواند در بعضی از غذاهای بسته بندی آماده یافت گردد اینها باعث کاهش قدرت فکر و حافظه می گردد مافین توت فرنگی معمولی تقریبا 400 کالری و یک سوم چربی روزانه را تامین می نماید.

نوشابه هااروپا و ژاپن پیش از این ماده سمی را از نوشیدنی های خود منع نموده بودند ، اما هنوز در کشور ما این نوشیدنی های گازداز جای خود را دارد اگرچه اندازه کم آن مضر نیست ولی می تواند باعث کاهش حافظه و اختلالات عصبی گردد. نوشابه های رژیمی نیز به همین اندازه مضر است.

سس سویامصرف سس سویا در غذا را محدود کنید یک قاشق سوپ خوری این غذا حدود 40 درصد از نمک توصیه شده را دارد. با توجه به مطالعه اخیر عصب شناسی، فشار خون اغلب با خوردن بسیاری از غذاهای شور و نمک مانند سس سویا، می تواند بالا برود که خون را به مغز محدود نموده و مهارت ها و حافظه را کم می نماید. هم چنین مصرف بالای نمک می تواند باعث عدم تعادل الکترولیت و کم شدن آب بدن گردد.

سیب زمینی سرخ نمودهیکی از بدترین چیزها برای مغز ، غذاهای سرخ شده مانند سیب زمینی سرخ نموده است. طبق یک مطالعه به وسیله عصب شناسی باعث مسدود کردن رگها و غلظت کلسترول در نتیجه منجر به افزایش خطر بیماری آلزایمر و کاهش عملکرد شناختی می گردد.

برنج سفیدغذاهای دارای کربوهیدرات بالا، مانند برنج سفید و دیگر محصولات گندم سفید، تاثیر منفی بر سلامت فکر دارند. مطالعه ای که به وسیله مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد نشان داد غذاها با شاخص گلیسمی بالا می تواند ریسک افسردگی در زنان بعد از یائسگی را افزایش دهند. مطالعات نشان داد زنانی که لاکتوز بیشتر، فیبر، میوه و سبزیجات می خورند کاهش قابل توجهی در علایم افسردگی دارند.3

بیسکویت آمادهاز مصرف بیسکویت های آماده یا خمیر پیتزای آماده خودداری کنید. اغلب اوقات، اسیدهای چرب ترانس برای فراوری این ترکیبات مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه بیشتر اسیدهای چرب ترانس ممنوع بوده یا حذف می گردد، اما هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. این اسیدها موجب کوچک شدن مغز، التهاب و ایجاد اختلال در سیستم انتقال عصبی می گردد. مطالعات اجرا شده نشان می دهد که این اسیدها می تواند آسیب بسیار جدی به مغز وارد کند.

گلوتندکتر کلی بروگان روانپزشک معروف در این باره می گوید: بعد از مرور و آنالیز کامل ادبیات پزشکی ، از جمله موارد موجود در یک رژیم غذایی بدون گلوتن ، این توصیه ها را در تمرینات عملی خود به کار بردم. بعد از به کارگیری این توصیه ها، شاهد بهبود بیماران خود بودم. گلوتن در غذاهای مدرن بسیاری وجود دارد. برای بیشتر افراد، استفاده از محصولاتی که دارای گلوتن هستند ممکن نیست. به همین دلیل پایبند بودن به غذاهای طبیعی و کامل همانند گوشت، تخم مرغ، سبزیجات، میوه ها، آجیل ها، دانه ها و روغن ها می تواند مسائل مرتبط با سلامتی را از بین ببرد.4

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.irangan.com

3.www.namnak.com

4.www.beytoote.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1912

به "خوراکیهایی که برای مغز مضر هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوراکیهایی که برای مغز مضر هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید