دیپلماسی فعال بخش خصوصی علیه تحریم در میانه بحران کرونا

به گزارش سیلور 7، هم زمان با شیوع ویروس کرونا در ایران، بخش خصوصی نیز همپای دولت وارد میدان شد تا به سهم خود در مهار ایران بیماری همه گیر اقدام کند. اتاق ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی، علاوه بر حمایت از اقدامات وزارت بهداشت در داخل، کوشش نموده است طی مکاتبه با نهادهای تجاری بین المللی از جمله اتاق بازرگانی بین المللی و انجمن اتاق های بازرگانی و صنعت اروپا، در ایجاد اجماع جهانی برای برطرف تحریم های آمریکا علیه ایران، به صف دستگاه دیپلماسی کشور بپیوندد.

دیپلماسی فعال بخش خصوصی علیه تحریم در میانه بحران کرونا

دیپلماسی فعال بخش خصوصی در بحران کرونا تا اینجای کار توانسته است موافقت حداکثری نهادهای تجاری بین المللی را کسب کند. رئیس اتاق ایران در نامه هایی جداگانه به رئیس اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) و رئیس انجمن اتاق های بازرگانی و صنعت اروپا (Eurochambres)، همراهی این دو نهاد برای برطرف محدودیت های تحریم علیه ایران را خواهان شده بود؛ چراکه این محدودیت ها مستقیماً مبارزه با کرونا در ایران را مختل نموده است.

غلامحسین شافعی در صندلی رئیس اتاق ایران و رئیس کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی در نامه ای به پال پولمن، رئیس اتاق بازرگانی بین المللی (ICC)، مساعدت این نهاد بین المللی و جامعه دنیای برای ارسال تجهیزات پزشکی به ایران در شرایط تحریم های ظالمانه را خواهان شد.

این نامه که در 20 اسفند 98 نگاشته شد، استقبال و همراهی اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) را به همراه داشت و باعث شد این اتاق در نامه ای سرگشاده از رهبران 20 اقتصاد عظیم دنیا (G20) بخواهد در راستای یاری به مهار ویروس کرونا، تمامی اقلام پزشکی، داروها، ضدعفونی نماینده ها، صابون و لوازم بهداشت شخصی را از ممنوعیت ها و تعرفه های تجاری محدودنماینده معاف نمایند.

غلامخسین شافعی در 20 اسفند 1398 در نامه ای به پال پولمن، رئیس اتاق بازرگانی بین المللی (ICC)، مساعدت این نهاد بین المللی و جامعه دنیای برای ارسال تجهیزات پزشکی به ایران در شرایط تحریم های ظالمانه را خواهان شد.

در ادامه، شافعی در 27 اسفند 98 نامه ای خطاب به کریستوف لایتل، رئیس انجمن اتاق های بازرگانی و صنعت اروپا (Eurochambres)، ارسال کرد و ضمن ابراز نگرانی نسبت به کمبود تجهیزات و داروهای مقابله با کرونا در ایران، خواهان توجه اتاق های بازرگانی اروپا به مسئولیت اجتماعی خود در برابر تحریم های ناعادلانه آمریکا علیه ایران شد.

این نامه نیز با پاسخگویی مستقیم رئیس انجمن اتاق های بازرگانی و صنعت اروپا (Eurochambres) روبرو شد. لایتل در پاسخ به نامه شافعی اظهار داشت: که شبکه اتاق اروپایی تمام کوشش خود را برای کاهش بحران کرونا در ایران و دنیا به کار می گیرد و از کوشش های اتحادیه اروپا برای ارائه یاری های انسان محبت آمیز به ایران حمایت می نماید.

رئیس اتاق ایران در 27 اسفند 1398 در نامه ای خطاب به کریستوف لایتل، رئیس انجمن اتاق های بازرگانی و صنعت اروپا (Eurochambres)، خواهان توجه اتاق های بازرگانی اروپا به مسئولیت اجتماعی خود در برابر تحریم های ناعادلانه آمریکا علیه ایران شد.

در یک ماه گذشته که شیوع بی حدومرز ویروس کرونا در کشورهای مختلف ازجمله ایران تشدید شده، رایزنی های دیپلماتیک نیز در دنیا افزایش پیدا نموده و کشورهای مختلف به دنبال جذب همراهی حداکثری بین المللی برای مقابله با اپیدمی کرونا بوده اند. در این میان دیپلماسی اتاق ایران برای تسهیل مقابله با کرونا نیز به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی بخش خصوصی فعال شده و کوشش برای به ثمر رساندن آن همچنان ادامه دارد.

در سوی دیگر ماجرا، دستگاه دیپلماسی کشور و وزیر امور خارجه نیز کوشش می نماید دنیا را از تأثیر مخرب تحریم های آمریکا بر حوزه غذا و دارو و تأمین اقلام موردنیاز برای مقابله با کرونا مطلع کند. حرکتی که به نظر می رسد به صورت جدی با توییت محمدجواد ظریف در اواخر اسفندماه شروع شده است و همچنان ادامه دارد.

ظریف در توییت خود خطاب به آمریکا نوشته بود: ویروس ها مرز و جغرافیا نمی شناسند؛ تحریم ها را لغو کنید. این جمله شروعگر موج تازه ای در اعتراض به تحریم های ظالمانه علیه ایران شد و توانست همراهی سازمان ملل و نهادهای بین المللی را نیز کسب کند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 955

به "دیپلماسی فعال بخش خصوصی علیه تحریم در میانه بحران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلماسی فعال بخش خصوصی علیه تحریم در میانه بحران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید