ضرورت پایش مستمر گنبد مسجد امام اصفهان

به گزارش سیلور 7، معمار حفاظت گر بناهای تاریخی گفت: لازم است تا گنبد مسجد امام (جامع عباسی) اصفهان هر 6 ماه یک بار به صورت استاندارد پایش گردد.

ضرورت پایش مستمر گنبد مسجد امام اصفهان

امیرحسین دهباشی کاهش سطح آب های زیرزمینی بعلاوه مقدار رانش خاک و فرونشست را از دلایل ضروری ساختن این پایش برشمرد و گفت: باید به یاری حسگر های الکترونیکی که کوچکترین لرزش، تغییرات و ترک ها را نشان می دهند، این میراث جهانی را مدام و به صورت ویژه رصد کرد.

به گفته او، عوامل فرسایشی مثل رطوبت یا وزنی که در ادوار مختلف تحمیل می گردد و حتی جریان بادی که کسی به آن توجه نمی کند، ممکن است در قسمت های زیرین مثل ساقه گنبد، باعث لهیدگی مصالح گردد.

این معمار حفاظت گر بنا های تاریخی شرح داد: 2 یا 3 میلیمتر لهیدگی در گنبد می تواند موجب به هم ریختگی کامل هندسه آن گردد؛ چیزی که به چشم نمی آید، اما در نهایت ممکن است، راس گنبد را حدود 10 تا 15 سانتیمتر تغییر شرایط دهد.

دهباشی یادآور شد: تا در گنبد از پی زیر این مجموعه تا راس آن، آزمایش ها و آنالیز های تخصصی صورت نگیرد، هیچ اظهار نظر دقیق و تخصصی نمی توان ارائه داد.

او با بیان اینکه مداخلات غیر اصولی بسیاری در ادوار مختلف روی گنبد شده و این اثر مسائل سازه ای بسیاری دارد؛ اضافه نمود: کار که در بازسازی اخیر شده، فقط ظاهر بنا بوده، اما آن چیزی که بنا را سرپا نگه می دارد، مداخلات جدی و اصولی است که تا امروز دیده نشده است.

اواخر اردیبهشت سال جاری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان از اتمام بازسازی گنبد مسجد جامع عباسی و جمع آوری داربست های آن پس از 11 سال اطلاع داد، اما چندی بعد معین شد کاشی های گنبد دچار اعوجاج و قوس ناهمگونی در سیمای آن ظاهر شده است.

خبرنگاران اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 آذر 1401 بروزرسانی: 8 آذر 1401 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2214

به "ضرورت پایش مستمر گنبد مسجد امام اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت پایش مستمر گنبد مسجد امام اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید