فراوری بذرهای سیب زمینی عاری از ویروس، بی نیازی از واردات بذر

به گزارش سیلور 7، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، کل بذر سیب زمینی مورد احتیاج کشور وابسته به واردات بود. درک این احتیاج، جمعی از متخصصان ایرانی را به فکر تأمین داخلی این احتیاج انداخت. همین هدف باعث شد سال 85 شرکتی برای فراوری مینی تیوبر سیب زمینی شکل بگیرد. این شرکت دانش بنیان در طی 14 سال توانست به فناوری فراوری سیب زمینی عاری از ویروس به وسیله کشت بافت دست یابد و این اتفاق، ایران را از واردات بذر سیب زمینی به کشور بی احتیاج کرد.

فراوری بذرهای سیب زمینی عاری از ویروس، بی نیازی از واردات بذر

این شرکت با هدف معرفی و ارائه محصولاتی که فراوری آنها به تکنولوژی و علمی فراتر احتیاج داشت، پا به عرصه کشاورزی ایران نهاد و کار خود را با فراوری مینی تیوبر سیب زمینی شروع کرد. کوشش مداوم، همکاری با شرکت ها و مؤسسات تحقیقاتی داخلی و خارجی و بهره گیری از علم و فناوری روز جهان به رشد این شرکت منجر شد.

در این فرآیند ابتدا گیاهانی که مشخصه اصلی رقم مورد نظر را دارند، انتخاب شده و سپس وارد فرآیند ویروس زدایی می شوند در ادامه اندام های هوایی دارای بیشترین رشد گیاه جداسازی شده و بر روی محیط های کشت مناسب کشت می شوند. گیاهچه های حاصل پس از تکثیر مقدماتی توسط آزمایشگاه های مستقل مورد آزمون عاری از ویروس بودن قرار می گیرند.

انجام آزمون ELISA و تکثیر گیاهچه های موجود در صورت عاری بودن آنها از هر نوع ویروس بر مبنای این آزمایش دیگر مرحله این فرآیند است. با کشت گیاهچه های تکثیر شده پس از این آزمایش در گلخانه های استاندارد، ریزغده یا مینی تیوبر فراوری می گردد.

به گفته محمد بهبهانی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، با گذشت 14 سال این شرکت، توانسته با افزایش ظرفیت فراوری خود، به بزرگترین فراوریکننده مینی تیوبر سیب زمینی کشور تبدیل گردد و با گسترش سبد محصولاتش به گیاهان زینتی از جمله پایه رز عاری از ویروس، محصولات خود را به مشتریانش در سراسر ایران برساند.

وی ادامه داد: تحقیق، توسعه و نوآوری همیشه یکی از مهمترین اهداف ما است. بر همین اساس، شرکت با تحقیقات چند ساله خود، پیروز به فراوری چندین گونه دارویی خاص که تکثیر آنها در کشور با روش های معمول بسیار سخت و یا امکان پذیر نبود، شد و هم اکنون آنها را در محصولات خود جای داده است.

وی بابیان اینکه این شرکت دانش بنیان توانسته با کوشش خود ایران را از واردات بذر سیب زمینی مورد احتیاج کشور بی احتیاج کند، بیان نمود: سالانه بیش از دو میلیون دلار ارز برای واردات بذر سیب زمینی از کشور خارج می گردد. در حال حاضر نه تنها احتیاج به واردات نداریم بلکه با اختصاص منابع آب و خاک ارزش کشور می توانیم به جای فراوری سیب زمینی خوراکی با ارزش هر کیلو 20 هزار ریال نسبت به فراوری بذر سیب زمینی که ارزشی بالاتر و در کلاس های مختلف از کیلویی 70 هزار ریال تا 700 هزار ریال داردو باید نسبت به صادرات آن و ارزآوری اقدام کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1077

به "فراوری بذرهای سیب زمینی عاری از ویروس، بی نیازی از واردات بذر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری بذرهای سیب زمینی عاری از ویروس، بی نیازی از واردات بذر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید