ظریف: ایران به خواست دمشق در سوریه حضور خواهد داشت

به گزارش سیلور 7، وزیر امورخارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک با وزیران خارجه ترکیه و روسیه گفت: روسیه و ایران تا زمانی که دولت و مردم این کشور بخواهند حضور خود را در سوریه حفظ خواهند کرد.

ظریف: ایران به خواست دمشق در سوریه حضور خواهد داشت

به گزارش خبرنگاران، محمد جواد ظریف سه شنبه شب در کنفرانس خبری مشترک با مولود چاووش اوغلو و سرگئی لاوروف در ژنو شرح داد: ما تا زمانی که دولت و مردم سوریه بخواهند در سوریه خواهیم بود.

به گفته ظریف: روسیه و ایران به دعوت دولت دمشق در خاک سوریه حضور دارند.

وزیر امورخارجه ایران همچنین در مورد حضور نیروهای آمریکایی در سوریه به بهانه حفاظت از میادین نفتی به طور کنایه آمیز گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا حداقل نسبت به اهداف ایالات متحده صادق است.

ظریف تأکید کرد که تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه آغاز یک روند چالش برانگیز است.

به نقل از ایرنا، وی با بیان اینکه این کمیته فقط باید متعلق به سوری ها باشد و توسط آنها هدایت شود، گفت که قانون اساسی باید توسط همه مردم سوریه پذیرفته شود.

ظریف تأکید کرد که نباید هیچ مداخله و فشار خارجی بر کمیته قانون اساسی صورت گیرد.

وی گفت، پناهندگان سوری باید داوطلبانه به کشورهای خود بازگردند و تمامیت ارضی سوریه نیز حفظ شود.

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه نیز اظهار کرد: تشکیل کمیته قانون اساسی جدید سوریه، پیروزی و دستاورد بزرگ برای ملت این کشور است.

وی اضافه کرد: سه کشور روسیه، ایران و ترکیه به ادامه تلاش ها با تمامی گروه های سوری برای ثبات در سوریه و نابودی کانون باقی مانده تروریست ها تأکید کردند.

وزیر امورخارجه روسیه گفت: در این دیدار تأکید شد که مهم ترین موضوع، تضمین اجرای قطنامه 2254 بویژه لزوم اجرای روند سیاسی (برای حل مسائل) سوریه است و تمامی بازیگران خارجی باید زمینه اجرای این روند را فراهم کنند.

لاوروف اضافه کرد که فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه باید بدون دیکته کشورهای خارجی صورت گیرد.

در ادامه این نشست خبری چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه نیز گفت: تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه، تأثیرگذاری عملیات صلح آستانه میان طرف های سوری را به اثبات رساند.

چاووش اوغلو با تأکید بر تعهد آنکارا بر حفظ یکپارچگی و حاکمیت ارضی سوریه تأکید کرد و گفت به همین خاطر، همانگونه که در بیانیه مشترک قرائت شد، این بحران نیازمند راه حل سیاسی است.

وزیر امورخارجه ترکیه شرح داد: طبعیتا بازگشت آوارگان سوری که حدود دو میلیون نفر تخمین زده می شوند، بسیار مهم خواهد بود، هرچند که باید روند بازگشت آوارگان و مهاجران بصورت امن و داوطلبانه صورت گیرد.

چاووش اوغلو اضافه کرد: برای دولت آنکارا مهم خواهد بود که شرایط ضروری برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را فراهم کند.

وی گفت: تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه گام اساسی در گفت وگو میان مخالفان و دولت رسمی دمشق است. چاووش اوغلو روند صلح سوریه را پیچیده خواند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 590

به "ظریف: ایران به خواست دمشق در سوریه حضور خواهد داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف: ایران به خواست دمشق در سوریه حضور خواهد داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید