علائم آرتروز در پاها

به گزارش سیلور 7، تشخیص علائم آرتروز یا آرتریت تجربه شده در پاها کار ساده ای است. این مقاله اطلاعات مختصری را در مورد علائم و درمان آن فراهم خواهد ساخت.

علائم آرتروز در پاها

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

تشخیص علائم آرتروز یا آرتریت تجربه شده در پاها کار ساده ای است. این مقاله اطلاعات مختصری را در خصوص علائم و درمان آن فراهم خواهد ساخت.

ورم مفاصل، در اصطلاح ساده، می تواند به اسم شرایطی تعریف گردد که با التهاب یک یا چند مفصل تعیین می گردد. این شرایط یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در دنیا به شمار میرود. انواع مختلفی از آرتروز، مانند آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت، و غیره وجود دارد. درد و تورم در پاها، زانو و یا مچ پا به پایین از علائم شایع آرتروز می باشند.

علل

علت دقیق آرتروز ناشناخته است؛ با این حال گمان می رود که چندین عامل به این امر یاری می نمایند. آرتریت می تواند به دلایل متعددی ایجاد گردد؛ افزایش سن یکی از شایع ترین علل این بیماری است. جدای از سن، داشتن اضافه وزن و ژنتیک علل مهم بروز آرتروز می باشند. وارد شدن آسیب، ضربه ، بیماری و یا عفونت در مفاصل هم ممکن است منجر به بروز آرتروز شوند. گاهی اوقات، متابولیسم یا سوخت و ساز غیر طبیعی و سیستم ایمنی بیش از حد فعال بعلاوه می توانند موجب ابتلاء به آرتروز شوند.

علائم

درد در پاها یکی از معمول ترین و بارزترین علائم آرتروز بوده و در تمام انواع آرتروز مشاهده می گردد. غیر از درد پا، علائمی که در ذیل آمده هم در آرتروز دیده می شوند:

درد: درد مفاصل در دست و پا بارزترین نشانه آرتروز می باشد. این درد بسته به شدت و نوع آرتروز ممکن است از خفیف تا شدید باشد. در اغلب موارد، درد آرتروزی در پاها هنگامی شدید می گردد که فرد پس از خواب شبانه بیدار می گردد، از رختخواب بلند شده و یا پاهای خود را پس از آنکه در حالت استراحت طولانی بوده، خم می نماید. وجود درد در قسمت مچ پا به پایین می تواند ناراحتی زیادی را بوجود آورده و حتی می تواند فعالیت و حرکات شما را محدود سازد.

احساس کوفتگی یا سفتی: احساس کوفتگی یا سفتی تقریباً در تمام مفاصل بدن مانند بازوها، پاها، انگشتان دست و مچ دست هم یکی از شایع ترین علائم آرتریت به حساب می آیند. همچون درد آرتروزی، فرد هنگامی دچار این احساس سفتی می گردد که پس از خواب شبانه از خواب بیدار می گردد. به این علت که در تمام طول شب پاها هیچ حرکتی نمی نمایند، در صبح به حالت گرفته یا سفت در آمده و این سفتی به مدت تقریباً یک ساعت ادامه می یابد. درد و سفتی علائم تمام انواع آرتروز می باشند.

تورم: تورم دردناک در عین حال یکی دیگر از علائم آرتریت در پاها است. تمام نشانه های التهاب، مانند تورم، گرما، حساسیت به لمس، و غیره در آرتریت مشاهده می شوند. در میان تمام علائم دیگر آرتروز در پاها، تورم تنها نشانه ای است که به راحتی قابل تشخیص بوده و در نتیجه می تواند به تشخیص سریع این بیماری یاری کند.

همراه با این علائم اصلی، بعلاوه می توانید نشانه های دیگری مانند لرز، درد ناگهانی، کاهش انعطاف پذیری و حساسیت شدید در مفاصل را مشاهده کنید. به علت درد و تورم، فرد مبتلا به آرتریت، دچار مشکل در راه رفتن و یا حتی حرکت به اطراف خانه می گردد. علائم آرتروز در پا هم شامل التهاب پا، درد و رنج در پنجه پا، و غیره است. چنانچه فردی از آرتریت عفونی رنج ببرد، او بعلاوه نشانه هایی مانند تب، لرز، درد شدید، و غیره را تجربه خواهد نمود. در خصوص بچه ها، علائم مربوط به التهاب مفاصل مثل از دست دادن اشتها، کاهش وزن و کم خونی هم مشاهده می گردد. بعلاوه مشاهده شده است بثورات یا جوش های پوستی بر روی مفاصل در صورت ابتلاء کودک به آرتریت نوجوانان بوجود می آید.

درمان

در صورتی که فرد علائم فوق الذکر را به هر علت ناشناخته ای تجربه کند، بایستی به پزشک مراجعه و احتمال وجود آرتروز در او مورد آنالیز قرار گیرد. به طور مشابه چنانچه درد مکرر پا و یا سفتی مشاهده و در طول زمان بدتر شد، فرد بایستی به پزشک مراجعه کند. آزمایشات خون، معاینات جسمی و اشعه ایکس به تشخیص آرتروز یاری می نمایند. تورم در مفاصل ممکن است در مراحل اولیه این بیماری در اشعه ایکس دیده نگردد، اما در مرحله پیشرفته تر می توان متوجه آن شد. به طور مشابه تکنیک های پیشرفته ای مانند ام آر آی (MRI) می توانند در تشخیص آرتروز بکار گرفته شوند.

بایستی به خاطر داشته باشید که درمانی برای آرتریت روماتوئید وجود ندارد. با این حال قطعاً گزینه های درمانی و دارویی وجود داشته که به فروکش نمودن درد و کاهش سایر علائم آرتروز یاری نمایند. بنابراین، هنگامی که آرتروز تشخیص داده شد، پزشک ممکن است داروهای ضد التهابی را جهت از بین بردن درد و تورم تجویز نماید. فیزیوتراپی هم می تواند به طور مؤثری در بهبود حرکت مفصل و جلوگیری از سفتی آن بکار رود.

فیزیوتراپی، ماساژ و ورزش می توانند به فروکش نمودن علائم آرتریت پاها یاری نمایند. در نهایت، توصیه می گردد که در صورت مشاهده هریک از علائم فوق الذکر با پزشک تماس بگیرید. تشخیص زود هنگام و درمان آن می تواند قطعاً درد را کمتر نموده و از بدتر شدن شرایط جلوگیری کند. مراقب خود باشید!

منبع: راسخون
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1885

به "علائم آرتروز در پاها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم آرتروز در پاها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید