مراقبت و نگهداری از نوزاد تازه متولد شده

به گزارش سیلور 7، مراقبت از نوزاد تازه متولد شده امری حساس و نیازمند توجه فراوان اطرافیان است.تغذیه و خواب نوزاد مهم ترین مسائل در زمینه نگهداری از نوزاد است.

مراقبت و نگهداری از نوزاد تازه متولد شده

نگهداری از نوزاد تازه متولد شده اگرچه به ظاهر امری ساده است اما پر از پیچیدگی ها و ظرافت های خاصی است که ممکن است مادران را دچار استرس و نگرانی کند. این نگرانی زمانی بیشتر می شود که این اولین فرزند مادر باشد و سایق بر این تجربه نگهداری از این فرشته های کوچک را نداشته باشد. مسئولیت نگهداری از بچه ها به خصوص در برابر بیماری های عفونی بیشتر از هر فردی متوجه مادر اوست. بنابراین بهتر است مادران با روش های نگهداری از زمان تولد نوزاد تا حد ممکن آشنایی داشته باشند. در این مقاله سعی داریم مواردی که در این زمینه حیاتی و بااهمیت هستند را ذکر کنیم. با ما همراه باشید.

آرام کردن نوزاد

گریه کردن مداوم نوزاد یکی از مشکلاتی است که مادر را کلافه می نماید. بهتر است بدانید زمانی که جنین در رحم مادر است، صداهای نامفهوم مختلفی به گوشش می رسد. سعی کنید با روشن کردن وسایلی مانند: ماشین ظرف شویی، پنکه، جاروبرقی و رادیو همان محیط را برای او مهیا کنید. صدا باید آرام، یکنواخت و نامفهوم باشد. او را بغل کنید و در کنار گوشش با صدای بلند حرف شششش را تکرار کنید.

این کار به او اطمینان و آرامش خاطر می دهد. بچه ها زمانی که داخل رحم هستند، به حرکت عادت می نمایند. به همین دلیل زمانی که او را با کالسکه یا خودرو، بیرون می برید به سرعت به خواب می رود. اگر برایتان مقدور نیست می توانید او را در بغلتان مرتب تکان دهید. همچنین در نظر داشته باشید بچه های که ماساژ داده می شوند از خواب راحت تری بهره مند می شوند.

بیشتر بدانید: این 10 نوع گریه نوزاد چه مفهومی دارد؟

پستانک

نوزادان به شدت میل به مکیدن دارند. به یاری پستانک این احتیاج او را ارضا کنید. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهند که مکیدن پستانک در خواب، از سندروم مرگ ناگهانی نوزادان جلوگیری می نماید.

بند ناف

اصولا تا 5 روز بعد از تولد، بند ناف می افتد اما ممکن است این کار، گاهی تا یک ماه نیز به طول انجامد. قرمزی و تورم اطرافبند نافمهم ترین علائم عفونت بندناف نوزادان است و اگر تشخیص و درمان آن به موقع انجام نشود، عفونت وارد خون او می شود. بنابراین اگر تورم و قرمزی در بند ناف دیده شد، باید فورا به پزشک مراجعه کرد چرا که این نوع از عفونت در نوزادان بسیار مهم است و در اسرع وقت باید درمان شود.

تذکر: خشک شدن بند ناف در روز اول و دوم آغاز می شود. رنگ بند ناف ابتدا زرد است و بعد قهوه ای می شود. محل اتصال بند ناف را خشک نگه دارید اما به هیچ وجه از الکل استفاده ننموده و آن را دست کاری نکنید.

تذکر مهم: سعی کنید پوشک را پایین تر از بند ناف او ببندید تا در این حالت جریان هوا باعث سریع تر خشک شدن این قسمت شود.

حمام کردن نوزاد

حمام کردن نوزادان بسیار موضوع بااهمیتی است زیرا ابتدا باید امنیت کودک خود را مهیا کنید و سپس موارد لازم برای پاکیزگی او را در نظر بگیرید. در هفته های اول تولد، دو مرتبه حمام کردن کافی است. شما می توانید صورت، گردن، دست ها و باسن او را هر دو روز یک بار تمیز نموده و از پاکیزه بودن او به این ترتیب مطمئن شوید. زمانیکه نوزاد را حمام می کنید از وان بچه یا از کف پوش های نگهدارنده برای پشتیبانی از او بهره ببرید و تمامی چیزهایی که احتیاج دارید را در دسترس خود قرار دهید.

اگر شما از صابون استفاده می کنید از صابون مخصوص بچه ها بهره ببرید، به هیچ وجه نوزاد را از نظر دور ننموده و او را هرگز به حال خود رها نکنید. زمانی که او را بلند می کنید، مراقب باشید زیرا ممکن است بدن او کمی لیز باشد. تغییر دما بین حمام و اتاق باعث بیماری نوزادان می شود بنابراین مطمئن شوید اتاق کودک به اندازه کافی گرم هست و خدایی ننموده موجب سرماخوردن کودک نمی شود. بهتر است پس از حمام بدن او را با لوسیون مخصوص مرطوب نگه دارید.

مطالب خواندنی: آموزش حمام کردن نوزاد به صورت مرحله به مرحله

غذای نوزاد

غذای اصلی نورسیده شما تا مدت ها تنها شیر است. حتی اگر به تدریج، میزان شیر مورد احتیاج کودک کم شود، تا دو سالگی همچنان به 500 میلی لیتر شیر در روز احتیاج دارد. پس از 6 ماهگی می توان کم کم غذاهای یاریی را نیز برای او آغاز کرد. بنابر یک قاعد کلی، نوزادان کنجکاو به شناخت طعم و مزه های جدید هستند و به طور داوطلبانه سبزیجات را می پسندند. با این حال، اگر بچه ای تمایلی به سبزیجات نداشته باشد، می توانید سبزی و صیفی جاتی را که کمی شیرین و مطابق میلش هستند، مثل چغندر و هویج، به او بخورانید. البته این سبزیجات باید به خوبی به شکل پوره مخلوط شده و با قاشق یا شیش شیر به کودک داده شوند. حدود هفت یا هشت ماهگی، نوزاد می تواند آغاز به مزه کردن گوشت یا ماهی کند. توصیه می شود که گوشت مرغ یا ماهی بدون چربی مثل گوشت بره، گاو، گوساله و یا ماهی قزل آلا، ماهی حلوا یا مرلان به دلبندتان بدهید. در حدود ده ماهگی هم می توانید تخم مرغ پخته شده را به این لیست اضافه کنید. در نهایت، بعد از 18 ماهگی نوبت به حبوبات می رسد.

نکاتی در ارتباط با تغذیه کودک

  • به غذای او، زیاد چاشنی نزنید. تا جایی که می توانید نمک و شکر را محدود کنید.
  • قبل از هفت، هشت ماهگی به غذای کودک روغن اضافه نکنید.
  • متنوع کردن تغذی نوزاد را با میوه ها آغاز نکنید.
  • میوه هایی که ایجاد آلرژی می نمایند، مانند: توت فرنگی، کیوی و یا میوه های محرک نیز نباید تا قبل از دو سالگی به کودک داده شوند.
  • سعی کنید پوره های سبزیجات را خودتان، بدون نمک درست کنید.
  • سعی کنید همیشه غذا را با بخار بپزید، این روش به بهترین شکل ممکن ویتامین های مواد غذایی را حفظ می نماید.

خواب نوزاد

بسیاری از والدین اطلاعات ضعیفی در رابطه با میزان خواب نوزاد در طول شبانه روز دارند. با توجه به اینکه نوزادان هنوز ساعت بیولوژیک درونی یا ریتم شبانه روزی ندارند الگوی خواب آنها به چرخه روز و شب ارتباط ندارد. در حقیقت احتیاج آنها به خواب اصلا قابل پیش بینی نیست و در این مورد هم کاری از کسی ساخته نیست. بایستی این دوران با صبر و خونسردی بگذرد. به عبارتی والدین بایستی با ساعت کودک تنظیم شوند چون خواب کودک در این دوران قابل تنظیم نیست. نوزادی تازه متولد شده به 16 تا 17 ساعت خواب و کودک 3 ساله به 12 ساعت خواب احتیاج دارد. درواقع هر چه سن کودک بالاتر رود، میزان احتیاج او به خواب کمتر خواهد شد. خواباندن بچه ها سر یک ساعت مقرر به آن ها در ایجاد تدریجی یک خواب خوب و پیشگیری از بروز اختلال در ریتم خواب و خواب سبک داشتن یاری می نماید. همچنین مدت زمان خواب نیمروزی در بچه ها مختلف متفاوت است و به احتیاجهای کودک بستگی دارد اما در کل می توان گفت خواب نیمروزی نباید خیلی طولانی و بیش از نصف روز باشد.

امیدواریم با مطالعه مواردی که در این مقاله ذکر شد به پرورش هر چه بهتر و با کیفیت تر نوزادان دلبندتان یاری کنید.

منبع: setare.com
انتشار: 3 اسفند 1399 بروزرسانی: 3 اسفند 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1489

به "مراقبت و نگهداری از نوزاد تازه متولد شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقبت و نگهداری از نوزاد تازه متولد شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید